Behandelmethodes

Deze behandelmethodes kunnen toegepast worden

Fysiotherapie

Tijdens de behandeling van uw paard of hond maak ik vooral gebruik van diverse mobilisatie, triggerpoint en massage technieken. Door middel van mobilisatie technieken vergroten we de mobiliteit van de gewrichten van het paard. Daarnaast zal de triggerpoint therapie en de massage zorgen voor verminderde spierspanning en verbeterde doorbloeding. Het gevolg van deze technieken is dat er sprake is van meer bewegingsmogelijkheid en vermindering van pijn.

Dry needling

Wanneer er sprake is van myofasciale pijn bij een dier, kies ik regelmatig aanvullend binnen de behandeling voor dry needling. Bij dry needling wordt gebruik gemaakt van een acupunctuur naald, echter heeft deze behandelwijze niks met acupunctuur te maken. Met deze naald prikken we namelijk dieper in de spier.

Bij myofasciale pijn zien we dat er zogeheten triggerpoints (spierknopen) zijn ontstaan in de spier. Deze knopen zorgen ervoor dat de spiervezels verkort raken. Het gevolg hiervan is dat er meer trekkracht op de pezen ontstaat welke zich aan het uiteinde van de spier bevinden en zich aanhechten op het bot. Het gevolg hiervan is dat de spier verkort raakt en het gewricht waar deze pees overheen loopt minder soepel kan bewegen en er daarbij pijn optreedt. Dit zorgt voor veel ongemak bij het dier.

Diverse oorzaken van het ontstaan van triggerpoints bij een dier zijn:

Laser therapie

Lasertherapie is een behandelmethode waarbij herstel van cellen door middel van specifieke golflenges van licht wordt gestimuleerd. Door dit licht komt energie vrij.
In de weefsels wordt de energie uit het laserlicht opgenomen door de cellen. Dit zorgt vervolgens voor een verhoogde doorbloeding, een verbeterde afvoer van afvalstoffen, verhoogde lymfedrainage en aanmaak van endorfines. Beschadigd weefsel hersteld sneller en kwalitatief beter en daarbij nemen pijn en zwelling af.

Lasertherapie kan bij diverse aandoening en/of problemen worden toegepast. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

Op dit moment maak ik alleen gebruik van lasertherapie tijdens de behandelingen van honden in Dierenkliniek Hengelo Transformatorhof. In de toekomst wil ik deze ook bij paarden toe gaan passen.

Medical taping

Soms kan het aanvullend in de behandeling van een paard of een hond nodig zijn om gebruik te maken van Vetkin Tape. Het doel van deze tape is het mobiliseren en hierdoor het zelf genezend vermogen van het lichaam te activeren. De tape heeft een liftend effect op de huid en daardoor worden diverse systemen in het lichaam geactiveerd. Dit zorgt ervoor dat de functie verbeterd wordt en er sneller herstel van blessures en/of klachten mogelijk is.
In de volgende gevallen kan het worden toegepast: